Vuonna 1969 Frank Zappa hajotti Mothers of Invention -bändinsä, antaen syyksi muusikoiden taidottomuuden ja motivaation puutteen. Bändin muistoksi Zappalla oli suunnitteilla suuri useamman LP-levyn mittainen The History and Collected Improvisations of the Mothers of Invention -niminen live-ja-sekalaista-kokoelma. Kokonaisuus kuitenkin hajosi jossain vaiheessa pienempiin osiin ja lopulta alkuperäistä ajatusta voi vain aavistella Weasels Ripped My Flesh ja Burnt Weeny Sandwich -levyjen kautta. Weasels Ripped My Flesh on näistä levyistä raaempi ja edustaa selkeämmin avantgardea dekonstruktioineen, nauhakollaaseineen ja muine meteleineen. Lisäksi levyn voi nähdä perinteisen miehisyyden kritiikkinä Zappalle tyypillisen ristiriitaisesti muotoiltuna. Kansista lähtien.
Neon Parkin maalaamassa ja suunnittelemassa kannessa miehen kasvot nyljetään verille, kun miehen partakone osoittautuukin näädäksi. Raatelusta huolimatta mies vain hymyilee tyhjä katse silmissään. Kannessa siis esitetään konservatiivinen mieskuva ja kirjaimellisesti revitään se kappaleiksi. Esikuvina on ollut osin partakonemainos ja toisaalta miestenlehden absurdi machokertomus. Kritiikillä on yhteiskunnallisia aspekteja kytkien miehisyyden kulutuskulttuuriin ja parranajon riitin kautta työelämän ulkonäkövaatimuksiin. Toisaalta näätä voi edustaa levyä ja sen sanomaa, mutta toisaalta sen voi nähdä miesihanteen symbolina: ihanne joka saa yksilön viiltämään itsensä palasiksi sopeutuakseen.
Itse musiikissa sama
teema toistuu. Levy koostuu perinteisistä rock-biiseistä,
blues-lauluista ja marsseista, mutta myös livenä improvisoidusta
mölinästä ja nauhakokeiluista. Kuten kannessakin levyllä
esitellään miehisyys, mutta yritetään katsoa mitä pinnan alta paljastuu.
Vonkausbluesin vaihtuessa liveäänikollaasiin voi kuvitella
mieskuvan sirpaleiden liitävät ohi keskellä kaoottista
äänimaisemaa, osoittaen ettei muutos tule olemaan helppo, eikä se
johda suoraan taivaalliseen utopiaan. Päinvastoin Beatlesin edustama
'All You Need is Love' -idealismi hylätään 'Oh No' -biisissä liian
yksinkertaisena ja tekopyhänä (Zappa viisastelijana vastaa
seiskatahtibiisiin seiskatahtibiisillä). Levyn lopussa kitarasoolo
leikataan kesken ivalliseen nauruun, jota seuraa kaksi minuuttia
metelivallia. Näädät todella repivät lihaani.
Mutta tosiaan, tämä on yksi
lempilevyistäni. Rakastin sitä erityisen paljon
teini-ikäisenä, kun identiteettini etsi muotoaan. Levyn edustama
taiteellinen vapaus huumasi enemmän kuin mihin kuvittelin kemiallisten aineiden pystyvän. Lainasin kerran levyn kaverilleni, joka halusi
tutustua Zappan tuotantoon. Hän kuulemma sai kuunnella kolmanteen
biisiin asti, ennen kuin hänen äitinsä tuli huoneeseen ja sammutti
soittimen todeten ettei tämä ollut musiikkia. Jos itse saisi saman
reaktion aikaiseksi musiikilla, tietäisin olevani oikealla tiellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti